• Menu

0 recente resultaten

6 manieren om zorg te dragen voor je gebruikers

Goed zorgen voor je gebruikers verhoogt het vertrouwen dat gebruikers in je hebben. En het maakt je systemen veiliger en betrouwbaarder. Heb jij een website of een app? Deze checklist helpt je de eerste stappen te zetten richting échte user-friendliness.

1. Encrypt all the things

Bescherm jezelf en je gebruikers tegen man in the middle attacks en tegen de nare gevolgen van een datalek. Versleutel data in opslag en in transit.

Om het vertrouwen in het internet te verhogenLees er meer over op zdnet.com is Google begonnen websites zonder een versleutelde verbinding (HTTPS) te flaggen als “onveilig”.

2. Schrijf een leesbare privacy policy

De privacy policy is geen juridisch euveltje, maar één van de weinige momenten en plekken waarop je jouw relatie met je gebruikers expliciet maakt. “Leuk dat je er bent, dit is hoe we met je omgaan.” Neem er dus even de tijd voor en laat ‘t echt een weerspiegeling zijn van hoe je wilt zijn als bedrijf. Tip: maak de privacy policy zo specifiek mogelijk, daar wordt 'ie begrijpelijker van.

3. Laad privacyvriendelijke deelknoppen

Elke keer dat jouw dynamische social buttons worden geladen, tracken de desbetreffende partijen hoe hun gebruikers jouw website bezoeken. Dat is niet heel goed voor de privacy van je bezoekers, maar gelukkig ook super makkelijk te voorkomen:  privacyvriendelijke deelknoppen zijn zo gemaakt.Deze website helpt je daarbij By the way, er gaan geruchtenBureau Bolster schreef over het voordeel van 'delen' ten opzicht van 'liken'. op dat zulke deelknoppen ervoor zorgen dat je artikelen sneller viral gaan. Just saying.

4. Richt een goed wachtwoord (herstel) beleid in

Een paar not-dones: wachtwoorden in plain text bij je gebruikers in de inbox, en eisen stellen aan karakter-samenstelling. Wat je wel kunt doen? Help gebruikers sterke wachtwoorden te maken, bijvoorbeeld door eisen te stellen aan de minimale lengte, of door een voorbeeld te geven van wat een sterk wachtwoord is. Wil je all the way gaan? Bied je gebruikers 2-factor authenticatieWaarom 2-factor authenticatie belangrijk is. aan.

5. Laad alleen code van websites die je zelf beheert

Je website wordt er trager"Has your site’s third-party content gone rogue?" van en ook voor gebruikers is 't niet echt relaxed dat ze achter de schermen nog zestig advertentienetwerken en een analytics-sitetje geserveerd krijgen als ze jouw website bezoeken. Maar ook: steeds vaker gebruiken internetters plugins die derden blokkeren, dus als je zeker wilt zijn dat bezoekers jouw website zien zoals je wilt dat ze 'm zien, host dan zelf.

6. Maak iemand hoofdverantwoordelijk voor gebruikers

Privacy komt in bijna alle dimensies van je startup terug. Je denkt misschien dat het daarom top of mind zou zijn, maar het effect is dat het juist tussen wal en schip valt, want er is niet één persoon verantwoordelijk. Maak daarom één iemand hoofdverantwoordelijk voor de privacy en data van gebruikers, of reserveer er per maand een aantal uren voor om het mee te kunnen nemen in je evaluaties.

Extra

Klaar voor een complete overhaul? In "Dear StartupInsert User: Dear Startup", aflevering 5 van de Insert User podcast, praten we met Jaap-Henk Hoepman, wetenschappelijk directeur van Privacy & Identity Lab. Samen met zijn team heeft Jaap-Henk acht principes ontwikkeld waarmee bedrijven en met name startups, privacy technisch kunnen regelen.

Meer informatie

Tijdens het maken van Insert User, de podcast voor en over startups, stelden we dit lijstje van praktijken samen die elke Nederlandse startup zou moeten implementeren. Dit deden we op basis van voorbeelden uit de praktijk en met behulp van technische- en juridische experts. Dat betekent niet dat het lijstje perfect of volledig is. Aanvullingen of feedback? Laat een reactie achter!

Een eerdere versie van dit artikel verscheen in december 2016 op Medium.

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag