• Menu

0 recente resultaten

Apple belooft je tegen ongewenste tracking te beschermen: Wat betekent het voor je privacy?

In de keynotepresentatie van 5 juni besteedde Apple aandacht aan een nieuwe privacyfunctie voor de browser Safari: Intelligent Tracking Prevention (ITP). Safari kan straks met kunstmatige intelligentie trackers ontdekken en verwijderen. Een mooi initiatief, maar hoe effectief zal het zijn?

Hoe wordt er getracked om gerichte advertenties te kunnen tonen?

Door tracking worden verschillende gegevens over je bijgehouden, zoals je browsegeschiedenis en -gedrag. Hoeveel tijd besteed je op een website, waar zoek je naar, op welke links klik je en welke producten koop je?

Websites bestaan uit verschillende onderdelen. Naast tekst zijn dat bijvoorbeeld afbeeldingen, foto’s, filmpjes en advertenties. Vaak zijn deze onderdelen afkomstig van andere domeinen dan de site die je bezoekt. Deze domeinen verzamelen daarmee gegevens over jou. Denk bijvoorbeeld aan de wijdverspreide knoppen waarmee je content kunt delen op sociale netwerken en de dienst van Google om bij te houden wie welke website wanneer bezoekt. Bovendien tracken advertentiebedrijven je over verschillende websites om je specifieke aanbiedingen te doen.

De bekendste trackingtechniek zet cookies in. Een cookie is een klein tekstbestandje dat tijdens het bezoek aan een website op je apparaat wordt geplaatst. Bij het eerstvolgende bezoek aan de website stuurt je browser de cookie terug en herkent de website je. Dit gebeurt ook bij iedere website die een tracker van het trackingbedrijf bevat. Trackingbedrijven verspreiden hun trackers over meerdere websites, waardoor ze internetters op veel plekken volgen.

Hoe werkt Apple’s Intelligent Tracking Prevention?

Met kunstmatige intelligentie wil Apple trackers ontdekken die je over verschillende websites volgen. De eerste 24 uur na je bezoek aan de site kunnen de trackingcookies gewoon nog gebruikt worden. Ook zorgt dit ervoor dat je bijvoorbeeld met je Google of Facebook-account bij een andere site ingelogd kunt blijven.

Na 30 dagen worden de cookies weggegooid als er helemaal geen contact meer was met de site. Tussen de 1e dag en de 30e dag blijven de cookies wel beschikbaar, maar alleen als je de site van de tracker hebt bezocht. Apple beschouwt dat namelijk als een signaal dat je geïnteresseerd bent in die website. Apple’s WebKit blogLees de hele uitleg van Apple hier na legt het zo uit:

De tijdlijn van Intelligent Tracking Prevention

Wat betekent Apple’s Intelligent Tracking Prevention?

Tijdens het browsen merk je er als Safari-gebruiker weinig van. Bovendien worden alle gegevens verzameld op je apparaat en vindt het herkennen van de trackers ook plaats op jouw device. Dus er wordt niets naar Apple doorgesluisd.

Opmerkelijk is dat Apple het tracken door populaire websites niet hard zal raken. Google en Facebook zullen waarschijnlijk profiterenThe Verge beschrijft waarom juist Google en Facebook hiervan zullen profiteren van de werkwijze van Safari, omdat de kans groot is dat mensen google.com en facebook.com dagelijks bezoeken. Apple zal vooral die bedrijven raken die je volgen zonder dat je het doorhebt. Criteo is een voorbeeld van zo’n trackingbedrijf. Na 30 dagen zonder interactie wordt hun trackingcookie definitief verwijderd en daarna is het voor hun ook niet meer mogelijk om nieuwe gegevens over je te bemachtigen.

Hoe zit het met de effectiviteit?

In theorie word je als gebruiker, mede doordat de bescherming tegen tracking standaard is ingesteld, minder getracked. Op de lange termijn zorgt de trackingbescherming ervoor dat er uitsluitend trackingcookies beschikbaar zijn van websites die je recent bezocht hebt. De rest van de trackingcookies wordt na verloop van tijd verwijderd.

Toch zijn er over de effectiviteit wel twijfels. Dit licht ik toe aan de hand van een artikel van Alexander HanffHet artikel van Hanff staat op Privacy News, CEO en oprichter van Think Privacy. Hij schrijft dat het niet terecht is om ITP aan te merken als een belangrijk strijdmiddel tegen ongewenste tracking. Het tracken gebeurt volgens Hanff tegenwoordig minder door het plaatsen van trackingcookies, in plaats daarvan zijn bedrijven gegevens van webservers gaan inzetten om te tracken. Op het moment dat je verbinding maakt met een webserver worden er al gegevens van je afgegeven, waardoor je identificeerbaar bent. Webservers zijn bovendien in staat om met elkaar te communiceren. Hierdoor wordt allerlei informatie over en van bezochte websites met elkaar gedeeld. ITP is een functie, die plaatsvindt in de browser en op je apparaat. Apple kan hierdoor volgens Hanff tracking bij webservers niet tegengaan.

Het is daarom de vraag of de bescherming die Apple tegen tracking belooft te bieden ook daadwerkelijk een positief effect op je privacy gaat hebben. Loopt Apple op de browsermarkt vooruit door deze stap te nemen of achter de feiten aan door tracking op het apparaat zelf aan te pakken?

Help mee en support ons

Door mijn bijdrage ondersteun ik Bits of Freedom, dat kan maandelijks of eenmalig.

Ik geef graag per maand

Ik geef graag een eenmalig bedrag